سیستم ترمز برای کاهش سرعت متوقف نمودن و حفظ وضعیت سکون خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد سیستم ترمز یکی از سیستم های هدایت و کنترل خودرو محسوب می شود که رابطه مستقیمی با ایمنی سرنشینان خود را دارد.

ترمز بادی ماشین سنگین 

ترمز بادی در سه مرحله عمل می‌کرد. بیایید نگاهی به این مراحل بیندازیم.

1. شارژ: قبل از این که ترمزها آزاد شوند، سیستم باید از هوای فشرده پر می‌شد. در غیر این صورت، لنت ها درگیر باقی می‌ماندند. وقتی سیستم ترمز به فشار مورد نیازش دست پیدا می‌کرد، لنت ها آزاد می‌شدند و آماده استفاده بودند. 

2. ترمز گیری: وقتی ترمز گرفته می‌شود، فشار هوا کم می‌شود. وقتی فشار هوا کم می‌شود، سوپاپ به هوا اجازه می‌دهد به طرف مخزن ذخیره برگردد، در همین حین لنت ها حرکت می‌کنند تا درگیر شوند.

3. آزاد شدن: به محض این که لنت ها درگیر شدند و هوا آزاد شد، فشار زیاد هوا، لنت ها را خلاص می‌کند.

سیستم ترمز سه زمانه، به جای این که مثل روغن هیدرولیک خودروها از فشار استفاده کند، یک مخزن را پر می‌کند و از فشار هوا برای خلاص کردن ترمزها بهره می‌برد. به عبارت دیگر، در سیستم سه زمانه، لنت ها کاملاً درگیر باقی می‌مانند تا زمانی که هوا به درون سیستم پمپ شود. فرض کنید در این سیستم ترمز، هوا کاملاً از بین برود، در این صورت لنت ها درگیر باقی خواهند ماند و قطار را نگه خواهند داشت. یاد زمانی بیفتید که دارید از بزرگراه عبور می‌کنید و پدال ترمز را می‌فشارید. اگر روغن ترمز شما به بیرون نشت کرده باشد، ترمز عمل نخواهد کرد. سیستم ترمز سه زمانه، اساس کار ترمزهای بادی امروزی در قطارها، اتوبوس ها و تریلی ها است. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید ترمز بادی در وسایل نقلیه موتوری چگونه کار می‌کند.



ترمزهای هیدرولیکی
در ترمزهای هیدرولیکی برای توقف چرخه راننده به پدال ترمز نیرو وارد می‌کند نیروی اعمالی پای راننده توسط سیلندر اصلی به فشار هیدرولیکی تبدیل می‌شود و این نیرو هیدرولیکی به مکانیزم ترمز چرخ ها توسط لوله‌های انتقال دهنده انتقال می‌یابد و از طریق تماس لنت دیسکی و کاسه چرخ به نیروی اصطکاک و در نهایت به گرما تبدیل می‌شود و به کاهش سرعت یا توقف خودرو می‌انجامد به صورت کلی می توان اجزای سیستم ترمز از نوع هیدرولیکی را بدون دسته اجزای اصطکاکی و اجزای هیدرولیکی دسته‌بندی کرد.


انواع مکانیزم ترمز چرخ :
مکانیزم و ترمز چرخ نیروی پای راننده را به نیروی اصطکاکی تبدیل می‌کند و این نیروی اصطکاک باعث تولید شتاب منفی شده که منجر به کاهش سرعت و توقف خودروها می‌شود این مکانیزم معمولا به دو دسته ترمز کفشکی کاسه ای و ترمز دیسکی تقسیم میشود در ترمز کفشکی در این سیستم ترمز کاسه چرخ یاد درام به همراه چرخ دوران می‌کند این سیستم بر روی چرخهای عقب نصب میشود.



بررسی سیستم اصطکاکی ترمز در حالت ایستادگی و حرکتی:
علل سایش و لرزش و صدای قرائتی عکس های اصطکاکی سیستم ترمز عبارت‌اند از ۱ جنس نامناسب لنت ترمز ۲شل شدن قطعات مکانیزم ترمز چرخ ها ۳ ساییدگی و تاب بیاد ۳ پهنی کاسه چرخ یا دیسک ترمز ۴ فرسودگی داشتن لقی بیش از اندازه بلبرینگ چرخ ۵ استفاده بی‌مورد و مداوم و ترمز.


بررسی پدال ترمز:
یکی از پارامترهای صحت عملکرد ترمز به مقدار خلاصی و کورس حرکتی پدال ترمز می باشد اگر کورس و پدال ترمز از حد استاندارد خود خارج گردد نشان از عیوبی همچون وجود هوا در سیستم ترمز کاهش سطح مایع هیدرولیک کورس در مقصد تنظیم نبودن مقدار کورس حرکتی پدال و غیره می باشد برای بررسی و بازدید در مجموعه باید به راهنمای تعمیرات خودرو مراجعه کرد.


بازدید خلاصی ترمز
آنچه در اینجا وجود دارد نکات مربوط به این روش هاست یک بازدید خلاصی پدال ترمز قبل از انجام این کار لازم است مدار ترمز هواگیری شود پدال را به آرامی و دست فشار دهید تا میزان خلافی آن مشخص کرد زمانی که زیر دست مقاومت احساس شود بر اساس دستورالعمل راهنمای تعمیرات سیستم ترمز به مقدار مجاز را استخراج کرده و با عدد به دست آمده مقایسه گردد در صورت اختلاف و برخلاف و بر اساس دستورالعمل‌های راهنمای تعمیرات تنظیم نمایید بازدید فاصله پدال تا کف خودرو پدال و مالزی معادل ۶۰ کیلوگرم یا عددی که در راهنمایی ذکر شده فشار داده و در همین حال فاصله مرکزی سطح بالای کفشک پدال سینی جلو باید در حد استاندارد باشد در صورت مشاهده وجود اختلاف باید بر اساس دستورالعمل کتاب رفع عیوب اقدام گردد.
 

ترمز پارک (ترمز دستی) :
از ترمز دستی خودرو را در شرایط زیر استفاده می شود:
در شرایط اضطراری که ترمز اصلی خود دچار مشکل شده است به منظور کاهش سرعت خودرو را متوقف نمودن آن با راندمان کمتری نسبت به ترمز اصلی از ترمز پارک استفاده می‌شود
در شرایط جاده شیبدار که ساکن نگه داشتن خود نیاز از ترمز پاک باید قادر باشد تا ۱۸ درصد خود را در حالت سکون حفظ نماید

ترمز پارک بر روی محور های عقبی خودرو
مکانیسم ترمز پارک معمولا بر روی چرخ عقب و در بعضی موارد برای چرخهای جلو و میل گاردان نصب می گردد امروز به دلیل استفاده از ترمز های دیسکی برای چرخهای عقب خودرو مکانیزم ترمز پارک روی ترمز دیسکی چرخهای عقب نصب گردیده است
معمولاً مکانیزم ترمز پارک توسط کابل فعال می گردد و مکانیسم‌های ترمز پارک از نظر راه اندازی عبارتند از
۱ ترمز پارک اهرمی
۲ ترمز پارک پدالی
۳ ترمز پارک الکتریکی


روش آزمایش عملکرد ترمز پارک :
ترمز پارک خودرو زمانی به طور سریع تنظیم می باشد که اگر اهرم ترمز پارک به تعداد ۶ تا ۸ دنده به بالا کشیده شود چرخهای عقب کاملاً قفل شوند ترمز پارک نوع اهرمی دارای دو مکانیزم و کابل دوشاخه ای و با واسط T شکل می‌باشد
که با فعال شدن ترمز پارک کابل اولیه کشیده می شود این امر باعث کشته شدن کابل ثانویه می‌گردد کشیده شدن کابل ثانویه باعث فعال شدن مکانیزم ترمز پارک نصب شده بر روی مکانیزم ترمز چرخ می گردد و باعث تغییر لنت با کاسه چرخ و یا دیسک ترمز می‌شود و در نهایت باعث توقف خودرو و همینطور ساکن یا کم سرعت شدن خودرو درحال حرکت می گردد.


شناسایی عیوب بدون باز کردن اجزای اصطکاک سیستم ترمز :
اولین گام در شناسایی آیا و سیستم اما با توجه به نشانه های آن می باشد و ایجاد صدای ناهنجار عمل نکردن ترمز پارک عمل نکردن میکروسوئیچ ترمز تنظیم نبودن فعال و غیر از نشانه های بروز عیب در سیستم ترمز خودرو می باشد که در مسیر موارد برای شناسایی عیب نیازی به باز کردن نمی باشد.


پدال ترمز :
اولین قسمت سیستم ترمز پدال ترمز است که برای فعال سازی سیستم ترمز توسط راننده به کار می رود و عملکرد آن توسط راننده تست و آزمون ذهنی می شود.

مکانیسم پدال باعث افزایش نیروی پای راننده می شود تا نیروی اعمالی به پیستون سیلندر اصلی افزایش یابد و چگونگی افزایش نیرو توسط پدال این مقدار افزایش نیرو کسب کند پیروی می کند.


تاریخ : یکشنبه 11 تیر 1396 | 12:11 ب.ظ | نویسنده : مدیر | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic